ENNEN KOULUN ALKUA

Varhaiskasvatuksessa lapsi oppii kieltä yhdessä toisten lasten ja aikuisten kanssa. Positiivinen, hyväksyvä ja kannustava ilmapiiri tukee kielen oppimista. Varhais­kasvatuksen kasvattaja tukee lasten vuoro­vaikutus­suhteita auttaen lasta saamaan ystäviä ja pääsemään mukaan leikkeihin sekä toimintoihin. Samalla lapsen kielelliset taidot kehittyvät varhais­kasvatuksen arjen eri toiminnoissa.

Hyvä pedagoginen oppimis­ympäristö on kielellisesti rikas. Se herättää lapsen uteliaisuuden kokeilemaan, leikkimään ja tutkimaan. Elävä oppi­ympäristö muotoutuu kunkin lapsi­ryhmän tarpeiden ja mielen­kiinnon mukaan. Kieltä tukevassa oppimis­ympäristössä huomioidaan pelien ja leikkien merkitys kielen oppimisen tukijana. Lorut, riimit, laulut ja yhteiset luku­hetket ovat tärkeitä kielellisen kehityksen kannalta ja kuuluvat jokaiseen varhais­kasvatuspäivään.

Esiopetus­iässä kielestä tulee yhä vahvemmin lasten ajattelun, ilmaisun ja vuoro­vaikutuksen väline, jonka avulla he jäsentävät arkeaan ja rakentavat maailman­kuvaansa. Esi­opetuksessa lasten kiinnostusta suullista ja kirjoitettua kieltä kohtaan herätetään ja lisätään asteittain korostaen opettelun leikillisyyttä. Lapsia rohkaistaan käyttämään kieltä moni­puolisesti, ja heille annetaan riittävästi mahdollisuuksia ja aikaa vaihteleviin kielen­käytön tilanteisiin. Monipuolinen kielellisen tietoisuuden taitojen harjoittelu tukee luku­taidon kehittymistä. Kielen havainnoimisen ja tutkimisen avulla suunnataan esi­opetus­ikäisen lapsen huomiota sanojen merkityksistä kielen muotoihin ja rakenteisiin, kuten sanoihin, tavuihin ja äänteisiin. Lapsia rohkaistaan kirjoittamaan ja lukemaan leikillisesti.

Kielellisen ymmärtämisen taitoihin kuuluu myös moni­luku­taito. Moni­luku­taidolla syvennetään lapsen ymmärrystä maailmasta muun muassa kuvien, symbolien tai kehon­kielen kautta. Kasvattajat yhdessä lasten kanssa tutustuvat erilaisiin kuva­kieliin ja harjoittelevat tulkitsemaan erilaisia media­sisältöjä ja tuottamaan omia tulkintoja.

VANHEM­MAT

Varhaiskasvatus on lapselle tärkeä kielen oppimisen, luku­innostuksen ja lukemista arvostavan asenteen edistäjä sekä oppimis­ympäristö. Yhteistyö vanhempien kanssa on tässäkin tärkeää lapsen kielellisen kasvun ja kehityksen tukemiseksi. Lapsen varhais­kasvatus- ja esiopetus­suunnitelma­keskusteluissa vanhemmat ja varhais­kasvatuksen kasvattajat pääsevät yhdessä pysähtymään tämän tärkeän asian äärelle. Varhais­kasvatuksessa vinkataan hyvistä yhteisistä luku­hetkistä tai lapselle päivä­kodissa mieleisistä lauluista, loruista ja kirjoista. Näihin voidaan yhdessä tutustua myös kotona. Päivä­kodeissa tai perhe­päivä­hoitajilla saattaa olla myös eteisessä ilta­satu­kirjallisuutta, jota voidaan lainata myös kotiin.